Acabo de passar un segon curs i amb ell he pujat un nou
escaló, he continuat navegant per un recorregut ple de nous aprenentatges (que vaig començar fa un any) i el qual seguiré.
En aquest moment, puc afirmar que no tot sempre és tant senzill com sembla en un
primer moment, però amb esforç, constància, dedicació i entusiasme, tot és possible. Tots som capaços del que
ens proposem. Anar millorant dia a
dia, aprendre dels errors, són dos dels objectius que em proposo a mi mateixa.
A més, voleu saber què és el que he après en aquest any? Doncs, comencem!
- En primer lloc, he comprès la importància que té
per a les persones que totes siguem considerades, dins de les seves possibilitats,
com iguals (amb oportunitats, drets,
opcions de vida i acceptació de la resta
de la societat). Això, em fa adonar-me’n
que el pensament humà de la mateixa societat és el que ens fa evolucionar i percebre
la realitat que ens envolta. Tots som persones. I en el que ha estat un llibre
que m’ha marcat i que m’ha aproximat a aquesta mentalitat és el Quiet de Màrius Serra.
Com a futura mestra, és primordial pensar que
pot residir aquesta igualtat en els infants, i intentar aconseguir-la mitjançant
una escola inclusiva serà un dels nostres objectius.
Esmentant així també, que és junt amb l’assignatura de Psicologia de l’Educació, en
la qual he trobat la connexió i la lògica, vull dir que els infants com tenen característiques
(físiques i biològiques) diferents. Donant lloc que cadascun d’ells segueixi un ritme
d’adquisició de coneixements diferent. D’aquesta manera, portar a terme metodologies adequades (per part del mestre), el suport i l’autenticitat suposarien l’enfortiment de la part més
cognitiva, social de l’infant, i la proposició de nous reptes que els ajuda a
créixer, ja que estaríem potenciant la seva Zona de Desenvolupament Proper (Vigotsky).
- En segon lloc, he pogut descobrir i aprendre la
importància que tenen les emocions en el món educatiu. Sentir-les, saber
reconèixer-les, mostrar-les, són part de nosaltres mateixos. Quan t’expresses, aconsegueixes obrir-te al demés, t’autoconeixes
amb major profunditat, i el més important, no reprimim les nostres emocions, el
nostre jo més íntim i profund. M’agradaria dir, però que tot aquest camí
d’autoaprenentatge, és complex i llarg. Aquest és el motiu principal pel qual hem
d’ensenyar als més petits, ja que tal i
com ens deia Maria Montessori, són esponges. Vull dir que si es comença a treballar des de
ben petits, aniran adquirint-ho de manera continuada i quan siguin més grans,
s’expressaran i no hi haurà la por ni vergonya.
Un altre aspecte que és vital i imprescindible
atendre en tot procés educatiu són les famílies. Les famílies són una peça fonamental, així com
ho són també els infants. He après que com
a mestres transmitir-lis confiança,
seguretat, possibilita que, de manera progressiva, existeixi un vincle fort
entre els tres (famílies, infant i mestres). En la meva opinió, d’aquesta
manera es podrà aconseguir una escola més propera, i en la que tots es
relacionen, es coneixen i es comuniquen.
- En tercer lloc, ens hem parat
alguna vegada a pensar en com és d’important l’observació i la documentació en una escola, i en la vida d’un
mateix? Doncs, és arribat aquest moment, en el que he pogut adonar-me’n d’aquesta
rellevància. Ja que fent ús de les metodologies d’ensenyament adequades a cada
infant, i partint sempre dels seus coneixements previs, podem arribar a “entrar en la ment de l’infant”,
tenint-lo present més de prop.
- En quart lloc, el treball en equip, les
emocions, la comunicació, l’esforç, l’entusiasme, els intents, han estat molt
treballats en aquest any tant intens i significatiu per a mi. Tot
l’anteriorment esmentat ha estat plasmat (entre altres moments) amb la realització del musical, m’ha enriquit, m’ha omplert com a persona, al mateix temps que m ‘ha posat en
primer contacte amb els infants. Així com també a intentar oblidar que s’havia
de representar (unes cançons i uns balls) i gaudir, gaudir i gaudir com una
nena.
“Cuando bailas, tu objetivo no
es ir a un lugar determinado de la pista. Es disfrutar cada paso del camino”(Wayner Dyer).
En resum, aquest
curs he après que nosaltres som “ballarines”,
que estem practicant per arribar a ser allò que sempre em desitjat.
Encara que amb aquest procés el més important és que siguem conscients que cada
dia aprenem, millorem, ens equivoquem i rectifiquem. Tal i com sol dir el
refrany, “Rectificar és de savis”. Em
queda molt per aprendre, intentant en cada moment, ser una mica més “mestra”.
Aquest és el motiu pel qual he decidit acabar aquesta
entrada, realitzant un vídeo en el
que s’explicarà el recorregut del meu aprenentatge en aquest curs:
Alicia.
Alicia,
ResponderEliminarLa teva reflexió final del segon curs m'ha resultat fascinant, tant el text en sí mateix, com els recursos que hi has posat. M'ha encantat la teva forma de reflexionar, el teu optimisme i ganes d'aprendre, així com també la teva forma de concebre els errors i les petites dificultats que van transcorrent pel camí. Com a companya teva de curs, estic totalment d'acord amb molts dels aspectes que has mencionat, com ara: "tots som capaços del que ens proposem" i "tot és possible si ho intentes". També comparteixo amb tu, el fet de considerar de vital importància per a un futur docent: la inclusió, l'expressió i el reconeixement de les emocions, la comunicació amb les famílies, l'observació i la documentació del recorregut d'aprenentatge,etc. Així mateix, considero que el llibre "Quiet" de Marius Serra, així com l'experiència de viure un musical com a protagonistes, no ens ha deixat sens dubte indiferents. Per últim, només desitjar-te molta sort aquest tercer curs, i dir-te que amb esforç, constància, molta reflexió i a través d'anar rectificant els erros, l'aconseguirem superar!